سخن روز /
آئین تکریم و معارفه رئیس نظام صنفی کشاورزی کشور با حضور رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران و نمایندگان مجلس شورای اسلامی برگزار شد
1400/08/17
آئین تکریم و معارفه رئیس نظام صنفی کشاورزی کشور با حضور رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، نمایندگان مردم بهشهر و ساری در مجلس شورای اسلامی، رئیس جهاد کشاورزی استان مازندران، اعضای شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی، مشاورین نظام صنفی کشاورزی کشور، معاون توسعه تعاونی ها، تشکل ها و نظام های بهره برداری، مدیرکل و معاونین دفتر ساماندهی صنوف و تشکل های مردم نهاد، روز شانزدهم آبان ماه 1400 در سالن جلسات سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران برگزار شد.
به گزارش پات و به نقل از دفتر ساماندهی صنوف و تشکل ها مردم نهاد، رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در این جلسه گفت: وزیر جهاد کشاورزی امید و اعتقاد قاطعی به تشکل ها، اتحادیه های تعاونیها، نهادهای غیردولتی بخش کشاورزی و نظام صنفی کشاورزی که از اصلی ترین آنهاست دارد و این اعتقاد وجود دارد که امور کشاورزی باید به دست صاحبین اصلی خود که همانا کشاورزان و شبکه تشکل ها می باشند به عنوان بازوهای توانمند بخش دولتی اداره شود. در نتیجه انتظارات نیز از این شبکه ها به همان نسبت بالا می رود.
دکتر اسماعیل قادری فر افزود: نظام صنفی کشاورزی دارای شخصیت حقوقی اجتماعی مستقل بوده که با هدف ارتقای بخش کشاورزی سازماندهی و ساماندهی شده است، تشکل ها بعنوان ابزار تامین کننده امنیت غذایی جامعه شناخته شده و برنامه اقدامات آنها در راستا و در ذیل سیاست های امنیت و معیشت و سلامت غذایی دارای اهمیت می باشد.
این مقام مسئول با اشاره به بهره وری پایین بخش کشاورزی و منابع و امکانات مربوط و نوآوری پایین در بخش کشاورزی، بر اتخاذ سیاست کشاورزی قراردادی با رویکرد هوشمند سازی زنجیره محصولات کشاورزی با همراهی و همیاری اتحادیه ها و نظام های صنفی بعنوان یک رویکرد سیاستی اثرگذار در سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران تاکید نموده و گفت: راه نجات بخش کشاورزی ورود به حوزه فن آوری های جدید در کنار تجارب خبرگان بخش کشاورزی است.
دکتر قادری فر همچنین بر لزوم انضباط قوانین و مقرراتی و نظارت کامل بر فعالیت های نظام صنفی کشاورزی در حوزه های مالی و امور حسابرسی تاکید کرد.
وی اظهار داشت: کمک های سیستمی به نظام صنفی کشاورزی می باید به گونه ای تمهید و تجهیز شود تا پروانه فعالیت صادره توسط نظام صنفی کشاورزی بعنوان یک سند و برگه قدرتمندی که کشاورز از طریق آن بتواند ابزار خدمت بگیرد و خدمت برساند، شناخته شود.
رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران با اشاره به بازنگری انجام گرفته قانونی ساختاری شبکه نظام صنفی و سازماندهی ساختار و تشکیلات جدید نظام صنفی کشاورزی اظهار امیدواری نمود که با تغییرات قابل توجه ساختاری و تشکیل اتحادیه ها و اتاق های اصناف کشاورزی شاهد ارتقای جایگاه کشاورزان در نظام برنامه ریزی و تصمیم گیری کشور، نظم بخشی به تولیدکنندگان، هویت بخشی به مشاغل بخش کشاورزی در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی باشیم.
وی همچنین بر لزوم اجرای ساختار جدید نظام صنفی کشاورزی بنا به تأکید وزیر جهادکشاورزی تا پایان سال جاری تأکید کرد.
در ادامه جلسه ‏دکتر منصور علی زارعی کیایی نماینده مردم ساری و عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی گفت: کشاورزان بزرگترین طبقه بخش خصوصی کشور بوده و با پنج میلیون نفر بهره بردار بخش در رشته های مختلف، کم توقع ترین حوزه جامعه می باشند و برای ارتقای جایگاه بخش خصوصی نیاز به توجه به تشکل های بخش داریم.
وی تصریح کرد: نگاه اصلی کمیسیون کشاورزی در مجلس شورای اسلامی طی دوره اخیر به تشکل های صنفی و نقش آفرینی کشاورزان در حوزه فعالیتشان است. چنانچه در شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی شاهد هستیم که نظام صنفی کشاورزی، نظام مهندسی کشاورزی ، اتحادیه های تعاونی به همراه کشاورزان خبره حضور دارند.
این عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: با شکل گیری هر چه بیشتر اعتماد و اعتمادسازی از سوی نظام صنفی کشاورزی، نفع اصلی به سمت اعضا و بهره برداران باز می گردد و دیگر شاهد بروز و ظهور دلال ها و واسطه ها نخواهیم بود.
در ادامه دکتر غلامرضا شریعتی نماینده بهشهر در مجلس شورای اسلامی در این جلسه اظهار داشت:موثرترین گونه مشارکت گروهی و شاکله برای مردمی شدن اقتصاد کشور، جمع نظام صنفی کشاورزی است. در نتیجه باید این تشکل، نظم و ترتیب داشته و از مجاری و مبانی قانونی جهت ارتقای شان و جایگاه خود تقویت گردد.
وی تاکید کرد: باید نقش تشکل ها و نظام صنفی کشاورزی را بپذیریم و در عملکرد آنها که برابر قانون ایجاد شده اند، مداخله صورت نپذیرد.
نماینده بهشهر در مجلس شورای اسلامی افزود: نظام صنفی کشاورزی در طی عملکرد دوازده ساله، این بالندگی را یافته و با ساختار منسجم خود توانمندی آن را دارد که مسئولیت ها و ماموریت های جدیدی در حوزه واگذاری اختیارات وزارت جهاد کشاورزی به آن اعطا گردد.
معاون توسعه تعاونی ها، تشکل ها و نظام های بهره برداری سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در این نشست گفت: ساماندهی و حمایت از بهره برداران در قالب های مختلف حقوقی نظیر تعاونی ها، اتحادیه ها و نظام های صنفی از جمله سیاست های وزارت جهاد کشاورزی است. دفاع از منافع صنفی و سهم یابی کشاورزان در بحث های اجتماعی و سیاست های برنامه ای کشور از اهداف و نتایج عملکردی آنها محسوب می شود.
دکتر بیژن جهان پناه تصریح کرد: نظام صنفی کشاورزی بعنوان یک نهاد اجتماعی و صنفی از بطن جامعه کشاورزان و بهره برداران کشاورزی و منابع طبیعی کشور شکل می گیرد و خود کشاورزان بطور مستقیم هم در تشکیل و هم در ارکان مدیریتی آن حضور دارند. حفظ و دفاع از حقوق اجتماعی و صنفی کشاورزان و پیگیری مطالبات قانونی آنها از مهمترین وظایف و کارکردهای این شبکه است.
در این جلسه همچنین سرپرست نظام صنفی کشاورزی کشور ضمن تشکر از وزیر جهاد کشاورزی و تقدیر از تلاش های آقای ملک زاده رئیس پیشین نظام صنفی کشاورزی کشور طی دوران تصدی گفت: نظام صنفی کشاورزی بعنوان حلقه متصله بین جامعه کشاورزان و بهره برداران با حاکمیت، نقش آفرینی می کند و انتقال دهنده مطالبات بخش به حاکمیت می باشد.
مهندس پیمان عالمی افزود: نظام صنفی کشاورزی باید تلاش داشته تا باید بازوی توانمند اجرایی برای وزارت جهاد کشاورزی و نماینده خوبی برای پیگیری مطالبات صنفی کشاورزان باشد و از طریق حاکمیت به عنوان یک پنجره واحد برای ارتباط با بخش کشاورزی شناخته شود.
سپس قاسم پیشه‌ور رئیس جدید نظام صنفی کشاورزی کشور که حکم خود را از وزیر جهاد کشاورزی دریافت نموده در این جلسه اظهار داشت: نیاز است تا با طراحی مشوق های ویژه برای ترغیب و تشویق هر چه افزونتر جامعه کشاورزان و بهره برداران اقدام مورد نظر لحاظ گردد و این امر در تقویت ساماندهی نظام های صنفی کشاورزی تاثیرگذار است. چرا که تا زمانی که این مشوق های خوب، طراحی نگردد، رابطه بین تولید تا مصرف دچار اخلال است و کشاورزان استقبال لازم را نخواهند داشت.
وی افزود: حضور نمایندگان کشاورزان و بهره برداران در جلسات شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی اتفاق و رویداد مهمی است که حاصل از تلاش ها و اقدامات موثر نظام های صنفی کشاورزی در جهت کاهش مسائل و مشکلات کشاورزان و ارتقا بخشی و توسعه بخش بوده است.
رئیس جدید نظام صنفی کشاورزی کشور با تاکید بر سرعت بخشی در تشکیل ساختار اصلاحیه آیین نامه نظام صنفی کشاورزی، اظهار امیدواری نمود که از طریق تشکیل اتاق های اصناف کشاورزی شهرستان و اتحادیه های مربوط بتوان در بهبود عملکرد نظام های صنفی کشاورزی تاثیرگذار بود.
در پایان این جلسه با قرائت حکم سرپرست سابق و رئیس جدید نظام صنفی کشاورزی به امضای وزیر جهاد کشاورزی، لوح های مربوطه از سوی رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران به ایشان تنفیذ گردید.
متن حکم رئیس جدید نظام صنفی کشاورزی کشور به شرح زیر می باشد:
برادر ارجمند جناب آقای قاسم پیشه ور
سلام علیکم
در اجرای ماده24 آیین نامه اجرایی نظام صنفی کارهای کشاورزی و منابع طبیعی موضوع تصویب نامه شماره ک34274ت40260 مورخ 20/3/1387 هیات محترم وزیران و بنابر پیشنهاد شورای مرکزی نظام، در چارچوب انتخابات برگزار شده اخیر و تایید مدیرعامل محترم سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، به موجب این حکم به عنوان رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور منصوب می شوید.
ضروری است با توجه به ابلاغ اساسنامه ها و دستورالعمل های اجرایی مصوب هیئت عالی نظارت بر اصناف کشاورزی ایران موضوع آیین نامه اجرایی مصوب 4/10/1397 هیات محترم وزیران، اقدامات و تمهیدات لازم به منظور استقرار ساختار جدید نظام صنفی کشاورزی مبنی بر تشکیل اتحادیه های صنفی کشاورزی و اتاق های اصناف کشاورزی شهرستانها همگام با سیاستها و برنامه های هیات عالی نظارت بر اصناف کشاورزی کشور و تعامل با سایر دستگاهها لزوما تا پایان سال جاری را معمول نمایید. توفیق جنابعالی را از درگاه خداوند متعال خواستارم.
سید جواد ساداتی نژاد
وزیر جهادکشاورزی
تعداد مشاهده خبر3512 بار
تصاویر مرتبط


    RatingTitle
    :2 :2
    مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

    ارسال نظرات
    نام
    آدرس پست الکترونیکی شما
    شماره تلفن
    توضیحات
    خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
    کد امنیت
    Powered by DorsaPortal